Priatelia, kamaráti,
ak začínate na motorke a chcete sa trochu zorientovať, tak ste tu správne. Už sme sa venovali téme výberu motovybavení pre začiatočníkov, dnes nám pomôže Miera Lisý vybrať motorku. A prečo práve on? Je to 11-násobný majster republiky v triale, účastník majstrovstiev sveta i európy, kaskadér a rekordér. A už 20 rokov prevádzkuje motoškolu Moto Lisý, ktorú môžeme rozhodne odporučiť.
Víťa: Priatelia, kamaráti, vitajte pri ďalšom diele nášho rozprávania s Mírou Lisým na tému technika jazdy na motorke, bezpečnosť na motorke a výbava motorky.
Víťa: Míro, ahoj. Vítam ťa znova v našej moto predajni v Prahe a chcel by som sa ťa dnes opýtať. Som začiatočník. Respektíve, dospel som k tomu, že by som si chcel kúpiť motorku, ale netuším, akú vlastne by som chcel. Pretože keď pôjdem do prvého showroomu, tak je ich tam asi 150 tisíc druhov av ďalšom mi ďalších 100 tisíc pribudne, takže vlastne neviem. Mám kamarátov, ktorí mi niečo radia, mám internet, ktorý mi niečo radí. Ale ja by som potreboval sa v tom málinko zorientovať, a tak teba ako autoritu prosím o to, aby si mi pomohol. Chcel by si kúpiť motorku. Na čo sa mám zamerať, aké otázky si mám položiť? Aký typ motorky by som si mal vybrať a aké vôbec sú typy motoriek?
Míra: Tak táto téma je na dve hodiny , ale nejako sa pokúsim to skrátiť. Určite nedbať na rady kamaráta. „Kúp si túto, pretože je najlepšia a na nej jazdím už x rokov.“ Ja by som to asi sústredil do takej jednoduchej odpovede a tou je, že motorka sa mi musí páčiť. Škaredú si nekúpim.
Ďalšia vec je, že rozhodujú skúsenosti. Som buď začiatočník, ktorý ale jazdil kedysi na nejakom fichtli, takže nejakú skúsenosť mám. Už si môžem kúpiť motorku plus mínus okolo 500 kubíkov, pretože to bude zrejme niečo, čo zvládnem. Zvládnem samozrejme aj vyšší obsah, ale tam pozor, už je vyššia váha a tak ďalej.
Na tú prvú, prípadne prvé dve sezóny, si vybrať niečo ovládateľnejšie, čo budem dobre zvládať, pretože si chcem na motorke užívať. Chcem s ňou jazdiť ja, a nie aby motorka jazdila so mnou.
Takže by to mala byť ovládateľná motorka. Ak sa mi páči naháč, tak si kúpiť naháče 500-600 kubíkov, ak sa mi páči chopper, tak zase nejaká kubatúra 600 kubíkov. Určite nejaký Road Glide, hoci sa mi páči, tak by som ešte počkal. Nechal by som tomu rok dva, tá motorka neutečie. Keď som priaznivcom napríklad cestovných endur, tak zase je výber široký. Zase 500, 600, 700 kubíkov a myslím, že tieto motorky plnia to, čo človek potrebuje.
To znamená, rozjazdiť sa. Prvú sezónu vyraziť niekam na nejaký dlhší výlet. Užiť si cestu treba do práce a potom až to človeka trošku osloví a chytí, tak sa púšťať do väčších kategórií.
Víťa: A to znamená, že by som sa mal na začiatku pozerať po novej motorke, alebo radšej po nejakej treba ojazdenej, aby som si to ako vyskúšal?
Míra: Ja som určite priaznivcom toho si zaobstarať motorku, ktorá bude buď zánovná alebo nová. Tú zánovnú myslím napríklad model päť, šesť rokov naspäť, pretože už to má nové systémy. Tie motorky dnes majú veľa asistentov, veľa vecí, ktoré vám môžu pomôcť. To znamená, keď som začiatočník, neviem dobre brzdiť a kúpim si starú motorku 10, 12 rokov, tak na tej starej motorke nebude ABS. Tie brzdy nebudú tak účinný.
Víťa: Ona mi nepomôže vlastne tá motorka.
Míra: Nepomôže mi v krízovej situácii. Podvozok sa bude krútiť a tak ďalej. Dneska, keď to zhrniem, tak moderné motorky 5, 8 rokov naspäť, tak sú fakt dobre urobený. Keď mala dobrú starostlivosť, dobrý servis, tak aj zánovná motorka sa dá zaobstarať veľmi dobrá pre začiatočníkov.
Víťa: A ono vlastne u tých motoriek to je ešte inak ako u áut. Že pri autách sa počítajú tie kilometre a tam to naskakuje. Ale pri motorke nie. Vlastne nejakých 20 000, 40 000 kilometrov nie je nič.
Míra: Určite. Takže sa dá kúpiť motorka štyri, päť, šesť, sedem rokov stará a má najazdených 25 000 kilometrov.
Víťa: Takže to prvé rozhodnutie, čo si mám kúpiť, tak sa rozhodnem podľa toho, či sa mi páči alebo nie.
Míra: Hele, určite sa mi musí motorka páčiť, pretože vieš čo. Motorka je vec nevyhnutná a jednoducho bez motorky sa dá žiť. Aj keď niekedy blbo. Ale k tomu aby som si kúpil niečo, čo sa mi teda nepáči, tak ani ten pocit z jazdy nebude taký.
Víťa: Ale tak mne ide o to, že ja vlastne neviem, či chcem jazdiť cestovné enduro. Vlastne ani neviem, či chcem cestovať alebo budem jazdiť okolo komína. Neviem nič. Tak prídem do obchodu a poviem im „Hej, mne sa páči toto“.
Míra: Presne tak. A potom by mala nasledovať vec číslo dva. A to je to si na tú motorku sadnúť a mať možnosť si ju požičať a zviezť sa, pretože ten prvý dojem z jazdy rozhodne. Vždy je to o hlave, keď idem a poviem si „Hej, mne to tu krásne funguje. Ono to brzdí, ono to zatáča. Mne je na tej motorke dobre.“ Alebo „Tá motorka je krásna, ale niečo mi na nej neštymuje. Nejako ma to premáha. Niečo mi na nej nehrá, ale ja neviem čo.“ A ten pocit vlastne rozhoduje o tom, že zatiaľ tam nie je úplne všetko v poriadku alebo nenahráva pre tú jazdu, takže jazdný pocit.
Takže najskôr, áno, páči sa mi. Potom sa na nej zveziem a zistím čo a ako. Dnes existujú dni otvorených dverí, kde sa požičiavajú motorky alebo pôjdem napríklad do bazáru a poviem „Hej, vieš čo, tu máš peniaze. Zatiaľ ich deponuj a ja sa idem zviezť." A v momente, keď prídem a budem spokojný z jazdy, tak poviem fajn, tú motorku beriem alebo hele, mne sa to nezdá, tak ja si peniaze vezmem späť.
Víťa: Alebo skúsim inú treba.
Míra: Presne tak. Proste nevyberať zajaca vo vreci. To je dosť dôležitá vec. Existuje potom ešte ďalšia záležitosť pri výbere. A to je, aký som veľký, ako som ťažký. Dám príklad: Malý človiečik, alebo drobnejšie postavy, si vezme vysoký cestovný enduro, tak z neho nedošliapne a potom bude padať v nulovej rýchlosti. Potom zase človek objemný, korpulentný, tak si sadne na nejakú a vyzerá na tom ako osa na bonbobe.Tak to tiež nie je úplne dobre.
Niekto si vyberá superšport a chce byť ako Rossi, ale to by som počkal. Tie superšporty dnes, to sú repliky závodných motoriek, patria okruh, jazdí sa na tom strašne pitome v prevádzke, to znamená, že v prevádzke je človek nahrbený a keď je potom vzpriamený, tak tá motorka nefunguje, nezatáča.
Takže odporúčam určite nejakého naháča, prípadne cestovné enduro. Všetky tieto typy motoriek. Alebo nejakého ľahkého cruiseru. U týchto motoriek sa dá urobiť aj celkom slušný vyhýbací manéver niekde v meste, kde bude číhať nebezpečenstvo. Zatiaľ čo pri nejakom superšporte, tam už je to naozaj problém.
Takže vyberať náročnejšie motorky, čo je superšport, čo sú veľký Electra Glidey a rôzny tie K 1600 bavoráky a Goldwingy...
Víťa: To je až druhá voľba.
Míra: Až druhá voľba. Ja by som ako prvú motorku zvolil fakt nejakého ľahšieho, ovládateľnejšieho typu. A s obsahom 500, 600, 700 kubíkov.
Víťa: A taká nejaká ako univerzálna voľba by bolo čo? Nejaký ten naháč? Alebo to cestovné enduro? Dnes sa veľa tie cestovné endura objavujú.
Míra: Predtým bola doména naháčov. Ale problém je, že to nemá väčšinou štítok. Aj keď sa dá samozrejme doplniť. Ale fúka. Takže v 120 niekde na diaľnici už tam človek bol vyfúkaný. Preto to cestovné enduro má väčšinou plexi a sedí na tom človek tiež tak vzpriamene ako na stoličke, takže ho neboj toľko chrbát.
Kým napríklad aj na chopperi sedí človek vzpriamene, ale má to malý zdvihy, pérovanie drncá. Je to na peknej ceste. A keď vezmem do úvahy, že sú u nás tie cesty trošku v dezolátnom stave. Nie všade, už sa to zlepšilo. Tak tá univerzálnosť toho cestovného endura, s ktorým dôjdem k rybníku alebo niekam po šotolinovej ceste na chate, tak je úžasná, a preto sú v najväčšej obľube. Dnes to cestovné enduro zažíva vlastne boom.
Víťa: Ja ju nemám ani nechcem. Ale rešpektujem to, že je to naozaj asi najuniverzálnejšia motorka na akékoľvek použitie a na akýkoľvek dojazd. Je jedno, či ideš jednoducho po okrese alebo ideš na Gardu a späť.
Víťovo cestovné enduro, čo rozhodne nechcel :D
Míra: Presne tak. Ako by sme túto tému mali asi uzavrieť, je, že ten výber je obrovský a človek má nejakú svoju predstavu. Som rocker. Mám rád chopperov alebo cruiserov, tak si kúpim cruiserov. Zase som taký na oldtimere, tak si dneska môžem vybrať scramblera alebo café racera, čo sú motorky teraz zase prichádzajúce do módy. A budem jazdiť fakt iba okolo komína niekde na kávičku, ale potom som cestovateľ, chcem jazdiť niekam ďalej, tak už napríklad cestovné enduro, s ktorým dôjdem ako do práce, pre rožky, tak na dovolenku.
Víťa: A mať z nej radosť.
Víťa: A ešte jednu vec by som tam pridal, či ťa môžem doplniť, zo skúsenosti z našich predajní, ktorú mám . Priatelia, je potrebné si uvedomiť, že motorka jednoducho nie je auto a nemyslím to tak, že som padnutý na hlavu a nepoznám rozdiel. Ale myslím to v tom komforte a zážitku z jazdy, pretože v aute sme každý vo svojej bubline. Nefúka na nás. Kúrime si, chladíme si. Robíme si, čo chci.
Na motorke nič z toho nie je. Na motorke je zima alebo horúco alebo tam fučí alebo prší. Proste tieto vonkajšie vplyvy tam sú, bez nich to nejde. Povedal by som naopak, že preto to chceme, a preto to hľadáme. Môžem vám z vlastnej skúsenosti povedať, že keď idem autom a na motorke rovnakú trasu, tak sú to dva úplne rozdielne zážitky. Ísť v aute tú trasu a na motorke, to je niečo úplne iné.
Tá motorka je jednoducho nádherná, vonia všetko, cítite, vnímate úplne inak. Ale je potrebné si to uvedomiť, že jednoducho idete trošku do takého diskomfortu proti tomu, ako sa cestuje v aute.
Tak len aby ste o tom vedeli.
Míra: Je to tak. A ja ešte než to úplne uzavrieme, tak my sme ešte nespomenuli skúter. Ja neviem, či to je motorka. Ja to beriem furt ako jednostopej prostriedok.
Víťa: Má to dve kolá. Jedno vpredu a jedno vzadu.
Míra: Ale chcem povedať dosť podstatnú vec. Že do mesta je ten skúter to najlepšie. Je tam úložný priestor pod sedlom. Takže niekto, kto nemá ambície a je začiatočník, urobil si čerstvo papiere, tak pokojne na tom skútrov s obsahom 125 a potom 250 a vieš sa môže dopravovať po celej republike. Dnes sú v móde naozaj tie maxiskútre, e650 a podobne , a koľkokrát to je tak rýchly ako normálna motorka.
Takže kto vyložene neopovrhuje skútrama, tak ten skúter má automatickú prevodovku, prednú a zadnú brzdu. Nehovorím, že robí všetko sám, ale je jednoduchšie na ovládanie. Takže pre úplného začiatočníka alebo začiatočníci, ktorá musí riešiť spojku, chcípanie tej motorky, tak ten skúter, poprípade už dneska aj motorky s automatickou prevodovkou, čo napríklad Honda ponúka dual spojkou, to je úžasná vec. Radí si to samo, buď manuálne alebo drivom alebo to má rôzny športový režim a odpadá tam tá vec toho myslenia.
skúter je do mesta ideálny
Víťa: Tá starosť.
Míra: Tá starosť, jo. Takže to zase tým začiatočníkom pomáha. A tie motorky 750 a tak ďalej existujú aj s automatickou prevodovkou, takže bez spojky. Myslím si, že toto tiež môže veľa ľuďom, čo nikdy tú motorku nemali, netiahli k tomu, nemali základ na bicykli, alebo nemali základ na tých fichtloch, pomôcť. Takže tak.
Víťa: Dobre. Takže už vieme, akú motorku si vybrať. Alebo aspoň akou cestou sa na ten výber motorky vydať. A v niektorom z budúcich dielov si povieme, ako na tej motorke vlastne jazdiť.
Miero, vďaka.
Míra: Nie je zač, majte sa krásne.
Víťa: Majte sa pekne.
Ak sa vám rozhovor páčil, tak na našom Youtube kanáli nájdete veľa ďalších rád a tipov pre motorkárov alebo mrknite na Motoplky.
Ak okrem výberu motorky riešite aj vybavenie na seba, tak radi pomôžeme, stavajte sa do našej motopredajne v Prahe alebo v Zlíne, zavolajte na +420 737 539 035 alebo napíšte na geneze@geneze.cz.